Trampoline? Niet meer! – Gastblog

Vandaag trappen we af met een nieuwe categorie op Fit Fun Fab, namelijk de categorie gastbloggers. Vandaag is de beurt aan Ilse Veenendaal met een probleem wat veel vrouwen herkennen na de zwangerschap, maar weinig over gesproken wordt. Hopelijk is dit de eerste stap om een taboe te doorbreken en kan je weer snel op de trampoline. Hartelijk dank Ilse voor je verhaal!

Wat is het toch leuk om trampoline te springen! Kinderen zijn er dol op en voor volwassenen is het ook nog heerlijk om lekker te jumpen. Daarom ging ik (Ilse) vorig jaar met mijn vriendin en het kinderfeestje van haar zoontje mee naar Planet Jump (tip om met je kids heen te gaan!) in Den Haag. Een hal VOL met aaneengesloten trampolines. Zelfs de wanden zijn trampolines, waardoor je daar ook lekker tegenaan kan springen en weer terugveren. Een grote trampoline dus, een walhalla voor ieder kind!

trampolineSpringen

We hadden eerst de kinderen erop losgelaten, maar na een half uurtje moesten de moeders ook mee! Dat had ik dus beter niet kunnen doen….. Wist ik veel dat mijn bekkenbodemspieren niet meer zo sterk waren als vroeger! Je hoort wel dat je tijdens je zwangerschap je bekkenbodemspieren moet trainen om ze sterk te houden. Maar ik had geen idee waar ze zaten en hoe ik dat kon trainen. Dus deed ik het maar niet (beetje naïef ook…). Het ging toch prima zo? Ook na de bevalling heb ik er niks aan gedaan. Nou, dat heb ik geweten daar in Planet Jump!

Gênant

Na 3 sprongen voelde ik al wat lopen. Oeps! Even naar de wc. Maar eenmaal weer terug op de trampolines voelde ik het weer! O jee! Weer even naar de wc. Nog een keer proberen. Mislukt! Daar liep het weer en ik kon er niks tegen doen! Hoe gênant!

Bekkenbodem fysio

Inmiddels ben ik bij de bekkenbodem fysio (ja ja, dat bestaat echt!) geweest en het probleem is verholpen. Het is zó belangrijk dat als je last hiervan hebt, je er iets aan laat doen! Daarom mijn gastcolumn hierover. Wat fijn dat ik van FitFunFab de ruimte krijg om mijn verhaal te doen en om jou als lezer te waarschuwen voor de nare gevolgen van te zwakke (of sterke) bekkenbodemspieren. Je kan namelijk nu kampen met urineverlies en op latere leeftijd met verzakkingen van je baarmoeder. Dat wil je natuurlijk helemaal niet!

trampolineWat zijn bekkenbodemspieren eigenlijk?

Deze spieren zijn als een soort hangmat aan de onderkant van je bekken. Letterlijk de bodem. De spieren omsluiten de urinebuis, de vagina en de anus. Boven de bekkenbodemspieren bevinden zich de blaas, de baarmoeder en de darmen.

Hoe span ik mijn bekkenbodemspieren aan?

Je kan doen alsof je je plas ophoudt, houd een denkbeeldige wind in of trek je vagina naar binnen. Je voelt de spier dan echt naar binnen gaan en omhoog trekken. Als je ontspant, zakt het weer terug. Lukt het je om door te ademen? Let op dat als je deze oefening zittend doet, je lichaam niet omhoog komt. Anders knijp je in je bilspieren en niet je bekkenbodemspieren. Let tijdens de oefening ook op je buikspieren. Deze werken een beetje mee en gaat je onderbuik een beetje mee naar binnen.

trampolineWelke oefeningen kan ik doen?

Dat hangt heel erg van je probleem af. Bij een te slappe bekkenbodem heb je andere oefeningen dan bij een te gespannen bekkenbodem. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 30% van de vrouwen die hun bekkenbodemspieren proberen te trainen, dit niet op de juiste manier doen. Om daar achter te komen kun je beter even een afspraak maken bij een bekkenbodemfysiotherapeut.

Waarom is het belangrijk om sterke bekkenbodemspieren te hebben?

Het voorkomt urineverlies, verbetert je houding en maakt seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen!

trampolineInmiddels is het al enige tijd geleden dat ik bij de bekkenbodem fysio liep en zij mij de oefeningen aanreikte die ik kon doen om deze spier te versterken. Nou kan ik je wel vertellen dat ik die oefeningen niet meer dagelijks uitvoer, al zou ik dat wel moeten. Het moet, net als je andere spieren, getraind worden en door de oefeningen sterk te houden. Ik weet nu wel hoe ik de spier kan trainen.

Mocht ik óóit nog eens op een trampoline willen springen (die kans is zeer klein!) ga ik eerst 3 weken in trainingskamp. Lijkt me wel zo verstandig.

Groetjes,
Ilse Veenendaal


Wil jij ook een keer een gastblog schrijven voor Fit Fun Fab? Laat het ons weten via contact@fitfunfab.nl. We staan open voor veel onderwerpen, dus laat het ons weten!

Wij plaatsen regelmatig gastblogs op de site. Bijvoorbeeld de blog over het leven van een pleegvader. Of over een kind die bed plast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress.com. Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: