Ontspanningsoefening – De bodyscan

Deze blog is wat meer van een spirituele aard. Ik ben benieuwd of het iets voor jou is.

Ken je dat: je bent heel de dag aan het rennen en vliegen en het moment dat je dan eindelijk op de bank ploft is echt heerlijk! Je kan je even lekker ontspannen en vaak word je dan ook moe. Ik heb iets voor je dat je op zo’n momentje kan doen. Het is een bodyscan en het brengt je in een paar minuten weer helemaal tot jezelf. Heel mindfull.
Ik heb deze ontspanningsoefening van mijn toenmalige coach geleerd: Krijna van Loenen. Zij heeft een coachingspraktijk in Den Haag.


Ontspan

Zorg dat je lekker ligt in een rustige omgeving. Dat kan op de bank (’s middags als je kleine koters slapen is dit heel fijn om te doen) of lekker in bed, vlak voordat je gaat slapen.

Adem in, adem uit
Sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling. Adem in door je neus, voel hoe de lucht door je luchtpijp in je longen terecht komt. Je buik wordt bol bij een inademing en komt weer terug bij een uitademing.  Breng in gedachten het zuurstof  naar je buik, voel het stromen door je aderen, naar je benen, je armen, je hoofd. Adem ook weer uit door je neus. Adem op deze manier rustig tien keer in en uit. Houd je aandacht bij je ademhaling. Als er gedachten in je hoofd opkomen, is dit niet erg. Wuif het subtiel weg en breng je aandacht weer terug naar je ademhaling.

Aandacht: van onder tot boven
Breng vervolgens je aandacht naar je tenen. Denk hierbij alleen aan je tenen en VOEL je tenen. Als je hier een soort tintel in voelt is dit goed. Dit kan even duren, maar blijf je focussen op je tenen. Dan kan je door met de aandacht te brengen naar je voeten en houd deze aandacht vast totdat je ook hier die tintel voelt.

Zo gaan we rustig op dezelfde manier omhoog naar de onderbenen, de bovenbenen, de heupen, de onderbuik, het borstgebied, de schouders. Scan steeds pas een nieuw stukje van je lijf als je die lekkere tintel daar voelt. Als het goed is, kan je die tintel daar vasthouden en het tintelgebied steeds een stukje vergroten.

Nu gaan we via de armen omlaag: eerst focus je op je bovenarmen, dan op je onderarmen en nog op je handen.

Tot slot richt je de aandacht op je nek en je hoofd. Nu heb je je hele lijf gescand en kan de energie gaan stromen. Voel ook echt dat de energie stroomt en geniet daarvan. Dit moment kun je zo lang vasthouden als je zelf wilt.

Zo licht als een veertje
Dit is echt een heerlijke manier om te ontspannen en kost maar iets van 10 minuten. Ik heb dit veel gedaan in mijn drukke periode toen ik thuis een dreumes en een peuter had (mijn kids schelen maar 15 maanden, heb echt tropenjaren gehad). Nu vind ik het heerlijk om een bodyscan te doen tijdens de lange ontspanning aan het einde van de yogales. Als bij mij na zo’n bodyscan de energie stroomt, kan ik het gevoel hebben te zweven. Dan voel ik me even zo licht als een veertje. Ik hoop dat jij dat ook zult ervaren.

Zie ik er niet ontspannen uit op de eerste foto?


Heb je onze columns al gelezen? De laatste column ging over de wintertijd. Benieuwd wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Powered by WordPress.com. Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

Privacy Voorkeuren

Account opheffen?

Jouw account wordt opgeheven en alle data permanent verwijderd. Weet je het zeker?

Weet je het zeker?

Door niet akkoord te gaan heeft u geen toegang meer tot onze site en wordt u uitgelogd.

%d bloggers liken dit: