Back to the basics- Food & Yoga – Gastblog

Hieronder lees je de gastblog van Lisanne. Lees hoe zij haar leven 180 graden omdraaide en back to the basics ging. En hoe zij zich ondanks allerlei intoleranties en ziektes weer helemaal goed ging voelen!

Door alle mogelijkheden in het dagelijkse leven van tegenwoordig zijn we aardig afgedwaald van hoe we het een hele lange tijd geleden deden: eten met als doel om je lichaam te voeden en om voldoende energie op te doen om al je taken uit te kunnen voeren. Die simpele maar o zo gezonde leefwijze is vervangen door keuzestress, marketingcampagnes en verslavingen. Daarom is het een stuk moeilijker dan voorheen om je lichamelijke maar ook mentale gezondheid zonder al teveel moeite op peil te houden. Het resultaat: allerlei aandoeningen, kwalen en ziekten die vroeger niet of nauwelijks voorkwamen en nu te pas en te onpas. Een auto-immuunziekte, gluten intolerantie en allerlei vervelende aandoeningen hebben mijn ogen geopend en een sprong back to the basics is voor mij dé oplossing om mij weer helemaal goed te voelen en de nodige uitdagingen in mijn leven te overwinnen.

Afvallen, energie en een gelukkig gevoel

Van de vele koolhydraten en het nodige lekkers een 180 graden draai maken naar groenten en eiwitten is niet iets wat heel makkelijk is. Gelukkig was ik al een paar jaar bewust bezig met gezond leven en paste ik al mijn kennis toe die ik heb opgedaan sinds ik in 2013 mijn eigen yoga shop leven in blies. Zo min mogelijk geraffineerde suikers, verzadigde vetten, E-nummers, antibiotica en hormonen binnen krijgen en waar mogelijk juist wel kiezen voor biologisch eten en zo veel mogelijk ‘complete’ en onbewerkte voeding. Dankzij deze aanpak was 20 kilo afvallen en een flinke dosis energie en geluk een eerste resultaat.

Groenten en eiwitten

back to the basicsDe laatste tijd heb ik mogen leren van het effect van 500 gram groenten en 100 gram eiwitten per dag aangevuld met supplementen zoals visolie, magnesium en probiotica. Back to the basics zoals men vroeger ook leefde op groenten, fruit en vlees of vis. Al die koolhydraten zaten er toen ook helemaal niet bij! Het niet of nauwelijks eten van koolhydraten zoals brood, rijst en andere granen kost in de eerste weken de nodige moeite maar daarna levert het een fijn gevoel op. In combinatie met ademhalingsoefeningen en het toepassen van intermittend fasten in de ochtend is het resultaat minder buikklachten, een zwaar verlaagd stresslevel en een heerlijk gezond gevoel met minder kwalen en klachten.

Darmflora

Alle groenten hebben een helend effect op je darmflora en als je last hebt van kwalen, aandoeningen en zelfs auto-immuunziekten dan komt dit bijna altijd voort uit een disbalans in je darmen waar je immuunsysteem voor het grootste gedeelte huist, net als je ‘tweede’ zenuwcentrum waardoor jij je wel of niet goed voelt. Het duurt even, maar naar verloop van tijd worden de eerste resultaten voorzichtig duidelijk. De eiwitten zorgen voor energie zodat je niet continu een hongergevoel hebt. Naast wat gezonde oliën zoals lijnzaadolie en olijfolie, de nodige zaadjes en pitjes en af een toe een boost door gefermenteerde voeding (kimchi, kefir, zuurkool, kombucha, miso) heb je niet veel meer nodig op een dag. Behalve een goede nachtrust, een laag stressniveau en een positieve instelling!

Ademhalingsoefeningen en een laag stresslevel

back to the basicsJe kunt eten wat je wilt, maar als je continu onder druk staat en veel stress hebt dan word je niet gezonder. Je wordt eigenlijk alleen maar ongezonder. Stress is de grootste ziekteverwekker en die kun je het beste koste wat het kost zo laag mogelijk houden. En eigenlijk is dat helemaal niet zo lastig, als je de nodige handvatten hebt. Een fijne methode om stress te voorkomen, maar vooral om een hoog stresslevel terug te brengen, is het onder controle krijgen van je ademhaling. Een rustige ademhaling staat gelijk aan controle en weinig stress. Door 20 tot 30 keer zo stevig mogelijk door je neus in te ademen en op eenzelfde tempo door je mond uit te ademen, stuur je een grote hoeveelheid zuurstof je lichaam in. Als je stress ervaart dan draaien veel onderdelen van je lichaam op (te) volle toeren waardoor er extra zuurstof nodig is. Oneindig doorgaan met deze manier van ademhalen is geen doen, dus je bouwt hem af door op het einde bij een laatste uitademing zo lang mogelijk geen nieuwe adem te halen. Zo kan je lichaam opnieuw een gezonde balans zoeken waarna je weer rustig door kunt ademen. Nu heb je je zaakjes weer op orde, of je kunt erop vertrouwen dat je de komende uren de controle houdt over je ademhaling. Herhaal dit gerust 3 tot 5 keer per dag, afhankelijk van je eigen behoefte.

Een goede nachtrust en yoga

Goed slapen is belangrijker dan we denken. Als we weer back to the basics gaan dan is er een hoop veranderd. Uren schieten tekort op een dag, mogelijkheden om leuke dingen te doen zijn oneindig en de invloed van kunstlicht is niet meer weg te denken. Allemaal potentiële gevaren voor een goede nachtrust waar men vroeger niet mee te maken had. Als het donker werd, bereidde men zich voor op het slapen en zodra het licht werd begon de dag opnieuw. Ons lichaam is nog steeds zo ingesteld en daarom is het belangrijk om dit ritme zo goed als mogelijk in stand te houden zodat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine niet in de war raakt.

Back to the basics

back to the basicsYoga gaat eeuwen terug en werd onder andere toegepast om een bepaalde lichamelijk en geestelijke gezondheid na te streven. Als we dit vertalen naar onze moderne samenleving dan kun je yoga heel goed toepassen door in de loop van de avond een momentje voor jezelf te plannen om je yoga practice uit te voeren, die je zelf hebt samengesteld en die alleen uit oefeningen bestaat die écht bij jou passen. Door je yoga sessie creëer je een rustige ademhaling, bewustzijn en je geeft je lichaam en geest de nodige ruimte om goed te kunnen functioneren. Je kunt een yogamat kopen als je van plan bent om regelmatig thuis je rustmomentje te creëren. Je kunt ook eerst kiezen voor een aantal lessen in de sportschool of yogastudio om yoga (voor het eerst) te ervaren en erachter te komen wat jij wel en niet fijn vindt. Probeer na je sessie je telefoon of tv uit te laten en lees liever een boek of tijdschrift, of ga nog eens lekker een uurtje een wandeling maken. Voldoende buitenlucht is essentieel voor de aanmaak van je slaaphormoon waardoor je heerlijk kunt slapen.

De juiste balans

Ieder persoon is anders en niet iedereen heeft baat bij precies dezelfde aanpak. Maar wat we allemaal gemeen hebben is dat we gezonde voeding, een laag stressniveau en voldoende nachtrust nodig hebben. Je kunt deze combinatie op verschillende manieren bereiken en het is uiterst belangrijk dat je een manier vindt waar jij gelukkig van wordt. Het is een leefwijze en geen tijdelijk medicijn of middel om even snel je stress te verlagen.  Back to the basics! Door de juiste balans te vinden pluk je uiteindelijk de vruchten met een goede gezondheid, een gevoel van geluk en iedere dag een glimlach op je gezicht!


Dank je wel Lisanne voor je mooie gastblog! Wat een verandering heb jij ondergaan, maar wat fijn dat je je er zo goed bij voelt. Heel inspirerend is je verhaal. Daar kunnen we allemaal wat van leren denk ik. Back to the basics!


Regelmatig plaatsen wij gastblogs van mensen met een bijzonder verhaal.
Heb je de gastblog van Ricardo al eens gelezen? Hij is een pleegvader en vertelt daarover in zijn gastblog. Hij heeft zelfs al een vervolg geschreven, hoe alles veranderde in zijn gezin.

Verder hebben we nog een gastblog over het bedplassen van de zoon van Kimberly inclusief oplossing.

En nog veel meer. Neem eens een kijkje. 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress.com. Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: