Top 5 favo groente

Vroeger als kind moest ik er niks van hebben: groente. Dan heb je ook nog eens je moeder die maar hamert dat het zo gezond is. Bleh!

Tegenwoordig kan ik echt niet meer zonder. Eigenlijk kan ik nu wel zeggen dat gegrilde groente mijn lekkerste eten is (en sushi!). Ik vind dat zó lekker! Als ik uit eten ga en het staat op de kaart, neem ik dat. Sowieso merk ik dat ik de vegetarische gerechten in een restaurant vaak lekkerder vind dan vlees of vis. Heerlijk!

Mijn favo?
Ik heb voor jullie een lijstje gemaakt (jaja, daar hebben we weer een lijstje!) van mijn lekkerste groente. En ook ga ik gelijk voor jullie uitzoeken waar deze groente goed voor is. Komt-ie!

  • Courgette. Deze staat bij mij toch wel op nummer 1. Ik eet dit vaak en ook in verschillende vormen. Gegrild is het superlekker, maar ook in een soep, pasta of groente omelet. Dit laatste maak ik geregeld voor lunch. Ik bak dan courgette, aubergine, champignons en een uitje in olijfolie. Mix in een glas 3 eieren, waarvan ik 1 eidooier weggooi. Breng het eimengsel op smaak met peper, zout en paprikapoeder. Giet het mengsel over de groente in de pan en bak de omelet gaar. Je hebt dan een heerlijke lunch die je verder zonder brood kan eten. Jammie!
    Waar het goed voor is? Voor je bloeddruk (kalium), voor je immuunsysteem en ijzeropname (vitamine C) en collageenaanmaak (mooie huid!). Verder is het koolhydraatarm en bevat weinig caloriën (gezond gewicht), is goed voor je ogen en de spijsvertering. I love it!
  • Zoete aardappel, ook wel zoete bataat genoemd. Wat is dit lekker! Wij eten het thuis als gekookte aardappel met groente, of we bakken het nog even aan. we maken er een stamppotje van met andijvie en soms maken we er in de oven chipjes van en ik verwerk ze in mijn gezonde muffins.
    Waar het goed voor is? Voor je hart (vitamine B6) en je bloeddruk (kalium). Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel constant blijft en het werkt tegen stress (magnesium). Het is goed voor je spijsvertering (vezels) en je ogen en huid (betacaroteen). Het kan je weerstand versterken (antioxidanten) en het bevat meer voedingsstoffen dan de gewone witte aardappel.

  • Pompoen. Dit eten wij ook heel veel. Toen onze kinderen klein waren gaven we ze al geregeld een pompoenhapje. Zo makkelijk en zó gezond! Nu vinden onze kids het nog steeds erg lekker en eten we het regelmatig. Pompoensoep is mijn favoriet. We doen ook pompoen in de tajine (Marokkaanse stoofpot) en ik stop het, afwisselend met zoete aardappel, in mijn gezonde muffins.
    Waar het goed voor is? Het is heel goed voor je ogen (caroteen). Als je vegetarisch eet (of bent) is dit een goede vleesvervanger (ijzer). De zaden uit de pompoen helpen je cholesterol te verlagen en het helpt je lichaam te beschermen tegen veel vrije radicalen die kanker kunnen veroorzaken (bètacaroteen, een krachtige antioxidant).
  • Rode kool. Als kind was dit al mijn lievelingseten. Lekker door een aardappeltje geprakt met een bal gehakt. Nog steeds als ik bij mijn moeder eet, vraag ik hierom. Haar rode kool prak is echt het allerlekkerst! Maar ik veeg de kookkunsten van mijn man niet uit. Hij kan het ook super lekker klaarmaken. Verse rode kool snijden (de doorgesneden kool is al een plaatje om te zien), heel lang laten koken en dan ook als een Hollandse prak eten met een balletje gehakt. Jummie!
    Waar het goed voor is? Het is goed voor je ogen en beschermt ze tegen UV-licht op je netvlies. Het helpt je lichaam om gal te produceren, dat is goed voor je spijsvertering. Het werkt bloeddrukverlagend (kalium). Het bestrijdt kanker (verschillende krachtige antioxidanten) en het versterkt je immuunsysteem (vitamine C). De vitamine C, E en A houden je huid gehydrateerd, glad en soepel. Kijk, daar houden wij nou van!

  • Boerenkool. Nu het winter is, houd ik heel erg van boerenkool. Echt een Hollandse groente die je zo lekker in een stamppot kan eten. Ook weer lekker met een balletje gehakt of een lekkere rookworst. Mmmm… Ook gebruik ik boerenkool wel eens in een groene smoothie met banaan en sinaasappel. De blender heeft dan wel wat moeite om de bladeren van de kool heel fijn te malen, maar het is zó gezond dat ik dat maar voor lief neem.
    Waar het goed voor is? Het bevat weinig caloriën, veel voedingsvezel en geen vet. Hoppa! Dit heb je vast in de pocket. Het heeft een hoog ijzergehalte en antioxidanten (tegen kanker). Het is goed voor je gezichtsvermogen en je huid (vitamine A) en het helpt je immuunsysteem, spijsvertering en vochthuishouding (vitamine C). Ook bevat het veel calcium, meer dan in melk. Het zit vol vezels en zwavel. Deze twee stoffen zijn belangrijk bij het ontgiften van het lichaam en het behoud van een gezonde lever. Ik zeg iedereen aan de boerenkool, zolang het er nog is.

Wat is jouw favoriete groente? En hoe maak je dit klaar?


Wij houden van lijstjes! Dus er staan er nog meer op de blog. Bekijk hier bijvoorbeeld een top 5 met uitjes om te doen! Of een top 5 van Laura met hierin haar favoriete recepten.

4 gedachten over “Top 5 favo groente

Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Powered by WordPress.com. Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

Privacy Voorkeuren

Account opheffen?

Jouw account wordt opgeheven en alle data permanent verwijderd. Weet je het zeker?

Weet je het zeker?

Door niet akkoord te gaan heeft u geen toegang meer tot onze site en wordt u uitgelogd.

%d bloggers liken dit: