Slaapcoach – Als je kind niet (goed) slaapt – Gastblog

Vandaag een nieuwe gastblog van Tessa. Tessa heeft een dochter van net 3 en heeft best wat slaapproblemen gehad. Uiteindelijk heeft ze een slaapcoach in de arm genomen, de beste beslissing die ze had kunnen nemen. Lees hieronder haar mooie verhaal inclusief tips & tricks! Bedankt Tessa voor je verhaal!

Ik zit in het donker, nu bijna een uur. Ik val zowat in slaap en snak naar een kop koffie. Heel voorzichtig ga ik staan, ik probeer geen geluid te maken. Het gaat goed, totdat ik mijn knie hoor knakken en ja hoor, mijn dochter ook, ze zit gelijk rechtop in bed en begint te huilen. Daar gaan we weer…

Mijn naam is Tessa en gelukkig is dit scenario inmiddels verleden tijd voor mij, maar nog steeds kan ik mij deze periode heel goed herinneren. Nina, onze dochter van toen 2,5 jaar, kon niet meer zelf in slaap vallen. Geleidelijk aan waren we steeds langer bezig met haar naar bed brengen. Totdat wij zelf geen avond meer hadden, geen oppas meer konden vragen en met een oververmoeid kind zaten. Het beheerste steeds meer ons leven.

Slaapproblemen
slaapcoach
Toen we beseften dat we hier zelf niet meer uit gingen komen, hebben we hulp ingeroepen van een slaapcoach. Ik vond het zo’n enorme drempel om hulp in te schakelen, het voelt toch een beetje als falen. Maar wist je dat 1 op de 3 kinderen van 0-4 jaar moeite heeft met slapen? Ik schrok enorm van dit aantal! Uiteindelijk is het juist heel dapper, je wilt toch het beste voor je kind en voor je gezin? Het heeft ons in ieder geval heel goed geholpen en daarom wil ik dat graag delen in een gastblog. Helaas kan ik je niet het ultieme geheim of de gouden tip geven om een kind goed te laten slapen. Ieder kind is anders en niet goed slapen kan veel verschillende oorzaken hebben. Maar hopelijk kan ik wel net iemand dat duwtje in de rug geven om ook hulp te zoeken of in ieder geval te laten erkennen als je kind moeite heeft met slapen. Met wat algemene tips die ik hieronder geef kun je zelf al een heel eind komen.

Laten huilen
slaapcoach
Bij onze dochter is het ontstaan na onze verhuizing. Het probleem was met name het naar bed brengen. In ons oude huis lag ze op een klein kamertje naast de woonkamer, in ons nieuwe huis kreeg ze een grote (en donkere, stille) kamer op de eerste verdieping. De eerste weken ging het nog best goed, “dat is meegevallen” dachten we nog. Totdat bij Nina het besef kwam dat deze situatie zo bleef en niet meer ging veranderen. Ze werd bang, wilde dat we af en toe kwamen kijken, wilde ons naast haar bed hebben en wilde uiteindelijk een hand van ons voelen. Zo ontstond dus geleidelijk aan de situatie dat ze niet meer zelf in slaap kon vallen. We hebben zoveel geprobeerd om dit te voorkomen. Ook “laten huilen” heb ik zo vaak gelezen. Hebben we natuurlijk ook geprobeerd, maar zij was sterker dan wij. Zat ik zelf om 23.30 uur huilend op de gang omdat ze al vanaf 19.00 uur aan het krijsen was. En nog een bijkomstigheid, onze nieuwe buren met ook 2 kinderen hebben nooit geklaagd, maar zeiden wel subtiel dat ze veel gehuil door de muren hoorden ’s avonds…

Slaapcoach
Na een zoektocht kwam ik bij TheSleepAgeny.com van kinderslaapcoach Susanne Willekes. Het fijne van Susanne haar aanpak vond ik dat je je kind NIET hoefde te laten huilen. Wat een opluchting, want dat wilde ik echt niet meer. Wat ik ook fijn vond was dat de coaching op afstand was. Ze is nooit bij ons thuis geweest. De intake deden we via Skype en de coaching via mail en Whatsapp. En dat werkte prima! Geen inbreuk op je privacy en je leert des te sneller door het gelijk zelf te doen.

De training
3 weken duurde de slaapcoach training. Ik kan niet zeggen dat het makkelijk was, man, wat een hel was vooral die eerste week. Maar achteraf gezien denk ik, hoe bizar dat je binnen 3 weken alweer een kind hebt die makkelijk naar bed gaat en goed slaapt zowel overdag als ’s nachts?! Susanne maakt aan de hand van een analyse een training op maat. Onze training bestond vooral uit Nina het vertrouwen geven dat wij altijd in de buurt zijn en ze niet bang hoeft te zijn. Ik heb ontelbaar vaak moeten herhalen ‘lieverd, ik ben bij je in de buurt, ga maar lekker slapen’. Zodra ze ging huilen moesten we haar juist troosten (overigens wel altijd in haar bed laten) en weer opnieuw beginnen. Om de paar dagen moesten we een stapje verder weg gaan bij haar. Letterlijk meter voor meter. Tot we na 3 weken dus naar beneden konden zodra we haar in bed hadden gelegd. slaapcoachZo simpel als je hier leest was de praktijk natuurlijk niet, maar met de motiverende, soms strenge maar vooral aanmoedigende coaching van Susanne is het gelukt. En daar zijn we tot op de dag van vandaag dankbaar voor! Ook omdat we nu weten hoe we moeten handelen wanneer er een uitzondering is zoals als ze een keer ziek is, de klok verschuift of het oud & nieuw is.

Tips & tricks
Hierbij wat algemene tips, allemaal een open deur maar oh zo belangrijk:

  • Regelmaat, regelmaat, regelmaat! Een kind functioneert het beste als hij op dezelfde tijden naar bed gaat, een zelfde slaapritueel heeft etc.
  • Elk kind heeft een natuurlijke bedtijd en die is vaak eerder dan wij denken. Is je kind druk en voor je gevoel nog niet moe? Waarschijnlijk is hij al over zijn slaap heen.
  • Probeer zo lang mogelijk het middagslaapje erin te houden (tot 3,5/4 jaar). Slaap doet slapen! Hoe beter ze overdag slapen, hoe beter ze dat ’s nachts doen.
  • Schaf een slaaptrainer aan. Wij hebben een schaapje  en werkt perfect! Je stelt een tijd in dat ze mag roepen/uit bed mag komen. Slaapt het schaapje nog? Dan moeten ze zelf ook blijven liggen.
  • Zorg ervoor dat je kind jou niet nodig heeft als hij in bed ligt. Speen kwijt? Leg er 3 in zijn bed, kan hij zelf een nieuwe pakken.
  • Complimenteer je kind in de ochtend dat hij het heel goed gedaan heeft en al echt heel groot is. (was bij ons niet nodig, maar je kunt ook met stickers of een beloningssysteem werken)
  • Susanne, de slaapcoach, heeft onlangs ook een boek uitgebracht ‘hoe je baby van 0 tot 12 maanden door slaapt’. Ik heb deze zelf dus niet gelezen, maar mocht er ooit nog een kindje komen dan weet ik wel dat ik deze wil!

Hadden we het achteraf gezien toch niet zelf gekund gezien de vrij eenvoudige methode? Nee, ik denk van niet. Nina heeft ons enorm op de proef gesteld en alles uit de kast gehaald om onze aandacht te trekken. Susanne was degene die ons tips gaf hoe hiermee om te gaan, maar vooral ook hoe we dit vol konden houden. We hebben weer een vrolijk uitgerust kind én onze avonden/nachten terug, win/win!

Bedankt lieve Tessa voor je (uiteindelijk) succesvolle verhaal! Ik hoop dat we hiermee andere ouders kunnen helpen die ook een kind hebben die een moeilijke slaper is. Wellicht zijn ze ook gebaat bij een slaapcoach.


Benieuwd naar onze andere gastblogs? Bijvoorbeeld het dappere verhaal van Ilse over haar bekkenprobleem na de bevalling. Of het verhaal van Evelien hoe haar dochter grotendeels alleen opvoedt en toch van haar hobby haar beroep heeft weten te maken. Of van lieve Krijna die met haar coaching veel vrouwen (en mannen) al heeft geholpen.

Heb jij ook een inspirerend verhaal? Of heb je iets meegemaakt dat je graag wilt delen? Laat het ons weten via contact@fitfunfab.nl !

12 gedachten over “Slaapcoach – Als je kind niet (goed) slaapt – Gastblog

Voeg uw reactie toe

  1. Wow wat fijn Tessa dar Nina nu zonder gehuil naar bed gaat en door slaapt. Soms heb je een beetje hulp nodig en dat is heel normaal. Niemand heeft een gebruiksaanwijzing van hun kinderen.
    Fijne tip!! Xxx

    1. Dank je Yvonne! Achteraf besef je pas in wat voor situatie je eigenlijk hebt gezeten. Heel fijn dat alles nu weer goed gaat, daar genieten we elke dag van!

  2. WoW Tess, fijn dat het heeft geholpen en er überhaubt iemand is die op dat moment gewoon een oplossing heeft, terwijl je alles al bedacht denkt te hebben!
    Nu extra genieten!

  3. Ik kan me voorstellen dat de drempel voor zo’n slaapcoach een beetje hoog was, maar wat ontzettend dapper dat jullie hier toch voor gekozen hebben.. En nog veel belangrijker; wat ontzettend FIJN dat het zo goed gewerkt heeft. Dikke knuffel!

  4. Wat goed om hulp te zoeken! Ik kan mij voorstellen dat als je elke nacht slaap te kort komt dat voor niemand het er beter op maakt. Heel fijn ook dat het geholpen heeft! Slaap lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress.com. Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: