Pasta pompoen spinazie

Vandaag weer een fijn receptje van een heerlijke pasta. Dit hebben wij in Nieuw Zeeland bedacht en daar ook veel gegeten. Al het eten daar is zó duur, dat we met goedkopere producten lekkere maaltijden probeerden te maken. Toen kwamen we dus hierop en hebben het veel gemaakt.

Eerst even wat fijne weetjes over pompoen:
– Er zit veel caroteen in (goed voor je ogen)
– Het zit vol vitamine, mineralen en ijzer
– Het bevat een krachtige antioxidant, die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen die kanker veroorzaken

En hebben we dan ook zo’n fijn lijstje over spinazie?
– het bevat plantaardige omega-3 vetten en foliumzuur, die beiden de kans op hart- en vaatziekten verkleinen
– er zit een stofje in, waarvan ik je de naam bespaar, die het verouderingsproces tegengaat. Dit stofje stoppen ze ook in anti-rimpel crèmes, maar spinazie bevat het dus van nature.
– Spinazie zorgt voor sterkere botten (beter dan zuivel), een gezond hart en de de opbouw van spieren. Daarnaast is spinazie goed voor je libido (altijd leuk!) en verbetert deze extreem gezonde bladgroente je gezichtsvermogen.

Van deze lijstjes wordt je toch blij? Het is fijn om te weten wat je eet en waar het goed voor is. Heb je al zin om het te maken? Hier komt het recept:

De ingrediënten:
– ui
– knoflook
– (fles) pompoen
– spinazie (mag vers of uit de diepvries), á la creme is lekker, maar minder gezond.
– creme fraiche
– geroosterde pijnboompitjes
– feta
– volkoren pasta
– spekblokjes (optioneel)

Hoe maak je het?
Snijd de pompoen in blokjes en kook ze gaar. Prik af en toe met een vork in de blokjes om te kijken of ze al zacht zijn. In een andere pan kook je vast de pasta gaar. Fruit in een koekenpan knoflook en ui aan. Voeg dan de spekblokjes toe (deze kan je natuurlijk ook weglaten als je vegetarisch wilt eten) en later de gekookte pompoen. Bak dit eventjes mee. Voeg dan de spinazie toe en bak ook dit mee.

Vervolgens doe je een schepje crème fraiche erbij om er een sausje van te maken. Niet gelijk een heel bakje erin doen, maar schepje voor schepje totdat je het een mooi sausje vindt. Crème fraiche is best vet, dus hoe minder je daarvan in de pan doet hoe beter. Breng de saus op smaak met wat peper en voeg de gekookte pasta toe aan de saus.

Op je bord
Verdeel de pasta met saus over de borden. Strooi er wat geroosterde pijnboompitjes overheen. tot slot doe je wat feta blokjes erop en klaar is Kees. Kind kan de was doen! Geloof me: als ik dit kan, kan jij dit ook.
Eet smakelijk!

 


We plaatsen regelmatig gezonde recepten die lekker zijn voor het hele gezin om alleen voor jezelf 😉 Bijvoorbeeld deze heerlijke linzensoep of een zelfgemaakte paella.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: