Power to havermout!

Wow, wat ben ik fan van havermout! Wij eten het thuis dagelijks. Is het niet met het ontbijt in de vorm van havermoutpap of mijn zelfgemaakte granola met kwark en fruit, dan is het wel in een zelfgemaakte baksel als snackje tussendoor. Allemaal even lekker en gezond. Daarom dacht ik: ik maak een ode aan havermout. En hoe fijn om het nieuwe jaar te beginnen met een ode aan iets super gezonds!

Allereerst even wat theorie over deze fijne graansoort. Het is altijd fijn dat je weet wat je eet en waarvoor het goed voor je is. Mijn genot van voeding verhoogt hierdoor. Ik hebt dan echt een goed gevoel over wat ik eet.

Wat is haver?
Haver is een graansoort. We kunnen haver in de winkel kopen in verschillende varianten. In grove of fijne havervlokken, in havermout en ook in een pap-poeder. Het verschil zit hem vooral in hoe haver is bewerkt. Het verschil tussen havervlokken en havermout is bijvoorbeeld dat havermout door een knip-apparaat in stukjes wordt geknipt. Dit wordt gedaan om de kooktijd te verkorten. De kooktijd van een grove haverkorrel is 30 minuten, terwijl havermout maar 5 minuten kooktijd nodig heeft (wel zo handig ’s ochtends als je weinig tijd hebt).

Waar is haver nou eigenlijk goed voor?
Haver is voor veel dingen goed. Hieronder een lijstje (I love lijstjes! Lekker overzichtelijk.)

  • Vermindert het LDL Cholesterol met 7%
  • Verlaagd de kans op hart- en vaatziekten
  • Het helpt je lichaam om je suikerniveaus te reguleren
  • Volkoren havermout bevat veel voedingsvezels
  • Je zit er langer vol door (daarom is een havermout ontbijt zo populair)
  • Het zit vol met vitamine en mineralen
  • Havermout bevat ook veel antioxidanten
  • Het is ook een bron van eiwitten
  • Het bevat van nature geen gluten

Is haver wel echt glutenvrij?
Ja! Maar omdat haver verwerkt wordt in fabrieken waar ook rogge, tarwe en gerst wordt verwerkt, kunnen ze die garantie niet geven. Er kunnen dan dus sporen van gluten op zitten en daarom staat het vaak niet op de verpakking.

 

 

Welke havermout kan ik het beste kopen?
In de supermarkt kun je al een pak haver (500 gram) kopen voor 40 eurocent. Op de verpakking lees je ook als enkel ingrediënt ”100% havermout”. Weet dat deze havermout altijd genetisch is gemanipuleerd, mits de fabrikant anders beweert op de verpakking. Door de massa productie kun je ook geen optimale kwaliteit verwachten.  Het beste ben je af met biologisch dynamische haver (mout). Deze vind je alleen in de natuurwinkel en is wat duurder, maar zeer de moeite waard. Er zijn tegenwoordig ook biologische varianten verkrijgbaar in de supermarkt. Deze zijn relatief goedkoper dan de varianten in de natuurwinkel, en zijn over het algemeen nét zo goed. Een goed ” supermarkt-merk” is bijvoorbeeld het merk ”Smaakt”. Deze bieden een goede havermout voor weinig geld.

Nu ‘to the point’: wat gaan we ermee maken?
Allereerst de good old havermoutpap. Ik ben zooooooo blij dat het weer hip is geworden. Als kind kreeg ik al vaak havermoutpap als ontbijt en toen ik op mezelf ging wonen ben ik dat blijven doen. Nu zijn er zoveel foodies die allemaal lekkere havermoutrecepten voor ons hebben. Jummie!!!!

Er zijn verschillende varianten havermoutpap te maken. Hieronder een paar varianten die wij thuis vaak maken:

  • Havermoutpap naturel: melk koken met havermout.
  • Appeltaartpap: ‘naturelpap’ met kaneel en appel
  • Chocoladepap: ‘naturelpap’ met rauwe cacao, kokosrasp en banaan

De chocoladepap staat bij mijn kinderen met stip bovenaan.

Dit lijstje kan natuurlijk met nog veeeeeeeel meer varianten worden uitgebreid. Heb jij nog een lekkere variant die je de rest van Nederland als tip wilt meegeven? Laat het ons hieronder weten in een reactie. Vinden we leuk!

Zelf vul ik onze ontbijtbakjes altijd eerst voor de helft met verschillende soorten fruit. Als de pap in het bakje erbij komt, doe ik er meestal nog gehakte pecannootjes, gojibessen, lijnzaad en wat honing doorheen. Heerlijk! Tijdens het ontbijt doen mijn kinderen altijd het spel ‘raad het fruit’. Ik vertel ze dan alleen hoeveel soorten fruit erin zit, zij raden wèlk fruit. Geinig!
Als ik om half 7 ontbijt, kan ik ermee door tot 10 uur. Dan begint mijn maag wel weer een beetje te knorren en is het weer tijd voor mijn volgende havermoutsensatie (de gezonde muffins!)


Benieuwd naar onze andere recepten. Klik hier!

Lees ook hier de favoriete recepten van 2017 van Laura.

 

3 gedachten over “Power to havermout!

Voeg uw reactie toe

  1. Zeker goede tip!
    Wist je dat je het ook goed kan gebruiken in bad voor een kind met waterpokken? Havermout in een washandje doen, dichtknopen en in bad uitknijpen. Er komt dan een soort melk uit dat de jeuk verzacht. Echt heel fijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress.com. Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: