Nieuw Zeeland – het Noordereiland – deel 1

Ik wil graag met jullie mijn onvergetelijke reis met mijn gezin door Nieuw Zeeland (het Noordereiland en het Zuidereiland) delen. We zijn daar in de eerste drie maanden van 2017 geweest: hier in Nederland winter en daar lekker zomer. Ik vond het superspannend (lees: ziek!) toen de vertrekdatum ineens heel dichtbij kwam, maar ik ben zoooooo blij dat ik het gedaan heb! Deze kans krijgen wij niet snel nog een keer. Onze kinderen waren tijdens de reis nog 3 en 4 jaar en dus niet leerplichtig. We konden zonder gedoe vertrekken.

Dit reisverslag komt in delen, want er is zoveel over onze trip te vertellen. Ook heb ik een aantal handige tips voor de mensen die dit ook willen/gaan doen. Die tips lees je gaandeweg in het verhaal, maar in het laatste deel van dit reisverslag zal ik alles nog even op een rijtje zetten. Veel leesplezier en droom maar fijn met mij mee naar de andere kant van de wereld.

De reis: vliegen met twee kleuters

Op 1 januari 2017 vertrokken we, oud en nieuw in het vliegtuig gevierd. Na een lange vlucht waren we in Nieuw Zeeland aangekomen. Eindelijk waren we aan de andere kant van de wereld. De kinderen waren tijdens de reis getransformeerd tot twee onhoudbare stuiterballen, want ze hadden natuurlijk veel te lang stil moeten zitten. Wij waren inmiddels opzoek naar stokjes die onze ogen open konden houden (natuurlijk geen oog dicht gedaan in het vliegtuig). Ik kan je zeggen: dat is geen goede combi…. Maar we waren blij, want we waren er en ons avontuur kon beginnen.

Auckland: drukke stad in het Noordereiland

We startten in Auckland, de hoofdstad van NZ, op het Noordereiland. Daar hadden voor een week een appartement gehuurd. Zo konden we even rustig landen, in het ritme komen en de spullen aanschaffen voor de reis die ons te wachten stond. Wat waren we blij dat we na een week de drukke stad uit konden. Wij zijn niet zulke stadsmensen (veel te druk!) en met kleine kinderen is het al helemaal geen doen. Zet ons maar in een tentje op een camping, daar vermaken wij ons veel beter.

Onze geweldige tent (die we uiteindelijk 25 keer opgezet hebben).

Paihia, voor het eerst in de natuur

Ons motto deze reis was: “Follow the sun!”. We hadden het “geluk” de slechtste zomer in 30 jaar te treffen, dus was het niet overal even mooi weer. Vertrekken uit een plaats, betekende dus kijken waar de zon schijnt en daar gaan we naartoe. We zetten onze tent voor het eerst op bij Paihia ten noorden van Auckland. Vanuit die plek maakten we uitstapjes naar een Kauribos (kauri’s zijn 1000 jaar oude bomen), glimwormengrot en Whangarei Falls. Wat een bijzonder begin van onze reis. Nu al zoveel natuurschoon.

Kauri boom

Rotorua: geisers en Haka

Na een paar dagen vertrokken we richting Rotorua (midden op het Noordereiland). Deze stad ligt op vulkanisch grond, waardoor hier uit elke put stoom komt. In parken zijn sommige stukken afgezet, omdat daar hete modder borrelt of er is een geiser actief die stoom uit de grond omhoog spuit. Door die geisers en modderpoelen, hangt hier een constante geur van zwavel (rotte eieren). Ik kan je vertellen: dat stinkt!!! Daar wil je echt niet heel de dag in vertoeven. Dus zochten we een camping op ongeveer een kwartiertje hier vandaan. Hier had je tenminste geen last van de geur. Maar wat een gaaf gebied! Zo veel te zien en te beleven. Ook hebben we hier in Te Puia een Maori show gezien. Zo’n show is volledig gericht op de toeristen, maar wel eens leuk om te zien hoe de Maori’s vroeger hun Haka (ceremoniële dans) uitvoerden. De kinderen vonden het ook prachtig en Thijs mocht met de jongens uit de het publiek de Haka meedoen op het podium. Nou, die dans hebben ze nog vaak nagedaan tijdens de reis. Zo grappig!

De grootste geiser in Te Puia.
Maori show. Hier doet hij de Haka: ogen groot, mond open, tong naar buiten en roep heel hard aaaaaaaaa!
Die Haka, dat kunnen wij natuurlijk ook…

Gisborne en Napier: vissen

Vervolgens gingen we door naar Gisborne en Napier (in het oosten van het Noordereiland). Hier kon Pascal lekker veel vissen. Thijs en Isabel gingen vaak mee, waardoor ik heerlijk rustig een boek kon lezen. Soms hoorde ik ze gillen op het strand als er weer wat gevangen was. Dan snelde ik ernaartoe om te kijken. Een paar keer zat er een haai aan de haak. Een haai! Wat een sensatie! Door het vele vissen is het visvirus ook op Thijs overgeslagen en hebben we voor hem ook maar een hengeltje gekocht. Hier hebben we ook lekker veel op het strand kunnen zitten. Wat fijn om in de zon te zitten, wetende dat het in Holland vriest.

Zo heb ik Pascal heeeel vaak gezien: kijkend naar zijn hengel. Ultiem ontspannen.
Kids ingegraven.
Prachtig uitzicht over zee.
Iemand zijn schoen kwijt?

Fijne tijd, onbeschrijflijk lekker

Dit was onze eerste periode op het Noordereiland. Wat is het toch heerlijk om hier te zijn. De vrijheid, de tijd met elkaar, de mooie natuur, de blauwe lucht (die is echt veel blauwer dan in Nederland), de wolken (zelfs die zijn mooi in NZ). We genieten overal volop van. Het is zó fijn om elke morgen met zijn viertjes wakker te worden, dat de kids nog even bij ons in de slaapzak kruipen en zo rustig je dag op kan starten. We namen alle tijd voor het ontbijt, de kids konden intussen al lekker de speeltuin in en riepen we ze wel weer terug als het eten klaar was. Die vrijheid is onbeschrijflijk lekker.

Mooie luchten in NZ.

In mijn volgende blog vervolg ik mijn reis over het Zuidereiland, waar we onder andere 3 keer de lucht in gaan.

Dit was deel 1 van deze serie over Nieuw Zeeland. Hieronder staan de linkjes naar de andere delen van de serie. Lees je mee?

Nieuw Zeeland deel 2
Nieuw Zeeland deel 3
Nieuw Zeeland deel 4
Nieuw Zeeland deel 5 (tips)